Wentylacja/ogrzewanie: interakcja pomiędzy sterownikiem, wymiennikiem ciepła i klimatyzacją
Nowoczesne pojazdy poza ogrzewaniem wyposażone są zazwyczaj w klimatyzację. Występuje ona dość często w postaci klimatyzacji automatycznej, potocznie nazywanej climatronic. Wynikiem działania tego systemu jest znaczny wzrost komfortu w porównaniu do samochodów z wcześniejszych lat produkcji. Niemniej jednak oznacza to także, że potrzebne jest do niej wiele elementów. Ich zasięg rozpoczyna się od prostego rezystora zastosowanego w dmuchawie - która znajduje się we wnętrzu auta - i sięga do odpowiedniego sterownika, a nawet rozciąga się do filtra kabinowego.
Ogólna zasada działania i sposób, w jaki można je wymienić
Sposób, w jaki zbudowana/-e jest wentylacja/ogrzewanie można porównać do standardowej lodówki. Wymiennik ciepła służy stałemu chłodzeniu czynnika poprzez proces odparowywania. Zimno pochodzące z parowania stale miesza się z powietrzem, które przepływa przez filtr kabinowy, a następnie dociera do wnętrza przedziału pasażerskiego przez nawiewy powietrza, powodując pożądany efekt chłodzenia. Sterownik otrzymuje również dane od czujnika temperatury zewnętrznej i wyświetla je na desce rozdzielczej. Na podstawie różnicy pomiędzy pożądaną a rzeczywistą temperaturą w kabinie następuje automatyczne przełączenie pomiędzy ogrzewaniem a klimatyzacją.
Prawidłowa praca tych układów jest istotna nie tylko pod kątem komfortu, ale i także bezpieczeństwa jazdy. Zaparowane lub zamarznięte szyby mogą zostać skutecznie oczyszczone przy pomocy ogrzewania lub klimatyzacji. Dzięki nowoczesnym sterownikom nie trzeba się również obawiać o wysokie zużycie paliwa, gdy klimatyzacja jest włączona.
W sklepie z częściami samochodowymi Rexbo możesz znaleźć takie zamienniki, jak rezystory, filtry kabinowe, sterowniki ogrzewania, jak i również wymienniki ciepła.