Olej silnikowy stosowany jest w celu zmniejszenia tarcia i usuwania nadmiaru ciepła z powierzchni stykowych silnika oraz związanych z nim jednostek. Dodatkowo uszczelnia on szczeliny i zapewnia właściwą kompresję w cylindrach silnika, usuwa sadzę oraz zanieczyszczenia z powierzchni jego elementów. Zachowuje on swoją funkcjonalność przez 10 000 – 15 000 kilometrów przebiegu. Są to jednak tylko ogólne wytyczne, gdyż jego żywotność serwisowa w dużej mierze zależy od warunków eksploatacyjnych pojazdu oraz oleju bazowego.
Co powinieneś wiedzieć o wymianie oleju silnikowego
- Czasami kierowca nie zdaje sobie sprawy, że upłynął okres eksploatacyjny środka smarnego. W rzeczywistości kontrolka ostrzegająca o ciśnieniu oleju lub kontrolka “Check Engine” może zapalić się z opóźnieniem, kiedy to silnik oraz jego elementy uległy już znacznemu zużyciu. W niektórych przypadkach problemy z pobieraniem oleju mogą być przyczyną utrudnionego rozruchu silnika. Dodatkowo na korku wlewu oleju może być widoczny ciemny osad lub piana. Z tego powodu należy regularnie, około raz w tygodniu, sprawdzać stan płynu roboczego w układzie smarowania. W tym celu należy nanieść kroplę oleju na czystą, białą kartkę papieru, która leży na płaskiej powierzchni. Po 10-15 minutach sprawdź kształt i kolor śladu po kropli. Ciemny kolor, stała struktura oraz cząsteczki metalu w środkowej części śladu po kropli oznaczają natychmiastową potrzebę wymiany płynu roboczego.
- W większości przypadków zabrania się mieszania środków smarnych o różnych olejach bazowych. Jeśli kupiłeś olej silnikowy o składzie innym od poprzednio używanego, być może będzie istniała konieczność przepłukania układu.
- Najlepiej wymieniać olej silnikowy na stacji serwisowej, ponieważ ten proces obejmuje pracochłonny montaż nowego filtra oleju.
- Podczas wymiany płynu roboczego w układzie smarowania należy zamontować nową uszczelkę korka spustowego, gdyż jest ona jednorazowego użytku.
- Aby uchronić środek smarny przed przedwczesną utratą jego właściwości roboczych, staraj się używać wyłącznie wysokiej jakości paliwa oraz zadbaj o odpowiedni stan silnika, układu smarowania oraz układu dostarczającego paliwo. Unikaj zbyt szybkiej jazdy: podczas jazdy z 80–100 km/h ryzyko przegrzania się silnika jest minimalne. Ponadto należy ostrożnie używać różnych dodatków, gdyż ich niewłaściwe stosowanie nie tylko zmienia właściwości środka smarnego, ale i także powoduje przedwczesne zużycie silnika.