Chłodzenie silnika: bez termostatu i wentylatora pojazd ulegnie przegrzaniu
Układ chłodzenia silnika zapewnia odprowadzanie ciepła wytworzonego podczas procesu spalania, zapobiegając w ten sposób jego uszkodzeniom. W przeciwnym razie olej silnikowy przekroczyłby maksymalnie dopuszczalną temperaturę roboczą i utraciłby swoje właściwości smarne wskutek zniszczenia warstwy smarującej, co mogłoby doprowadzić do spalenia się zaworów. W dzisiejszych czasach praktycznie wszędzie stosowane jest chłodzenie wodą. Układ składa się z obiegu chłodzenia sterowanego przez termostat, a także chłodnicy i wentylatora.
Termostat i wentylator: oba odpowiedzialne są za chłodzenie silnika
Termostat pomaga silnikowi w możliwie najszybszym osiągnięciu jego temperatury roboczej i utrzymaniu jej na odpowiednim poziomie. Ma to kluczowe znaczenie dla płynnej i wydajnej pracy jednostki napędowej. Jeśli temperatura silnika jest zbyt niska, zaraz po jego odpaleniu lub podczas faz o niskim obciążeniu, termostat zamyka się i zwraca czynnik chłodniczy do silnika poprzez tzw. mały obieg chłodzenia zamiast kierować go do chłodnicy. W tym celu termostat zawiera element rozprężny, który jest stale otoczony warstwą czynnika chłodzącego i steruje dwiema płytami zaworowymi po przekroczeniu wcześniej ustawionej temperatury. W miarę otwierania się termostatu płyn chłodniczy, podgrzany w małym obwodzie chłodzenia, miesza się z płynem chłodniczym, który przepłynął przez chłodnicę. Termostat otwiera się całkowicie dopiero wtedy, gdy silnik podgrzewa się do określonej temperatury, co zapobiega gwałtownemu ochłodzeniu i tym samym pomaga uniknąć zniekształceń lub pęknięć elementów silnika, lub też innych uszkodzeń. Zazwyczaj temperatura otwarcia wynosi około 90°C.
Kolejnym istotnym elementem układu chłodzenia silnika jest wentylator. Dana część jest zamontowana z przodu chłodnicy i zazwyczaj podłączona do alternatora za pomocą pasa klinowego. Wentylator jest uruchamiany za pomocą odpowiednich przełączników termicznych, które aktywują się, na przykład w momencie, gdy praca silnika przekracza normalne parametry robocze. Jedną z częstych przyczyn takiego stanu rzeczy są długotrwałe postoje lub powolna jazda autem w korkach ulicznych w połączeniu z wysoką temperaturą otoczenia.
Te i inne części zamienne do układu chłodzenia silnika dostępne są w sklepie z częściami samochodowymi Rexbo.