Po naciśnięciu pedału hamulca klocki hamulcowe dociskane są do tarcz hamulcowych, dzięki czemu wskutek tarcia pojazd zwalnia. Średnia żywotność części zamontowanych na przedniej osi wynosi od 25 000 do 30 000 kilometrów, a dla tych na tylnej osi – od 30 000 do 40 000 kilometrów.
Co powinieneś wiedzieć o wymianie klocków hamulcowych
- Niezadowalający stan tych części może być sygnalizowany zwiększonym skokiem pedału hamulca. Powszechnymi oznakami awarii klocków hamulcowych jest także piszczenie i gwizdanie podczas hamowania. Poza tym części te są wyposażone w czujniki zużycia, które mogą być zarówno elektroniczne, jak i mechaniczne.
- Zużyte części należy wymienić parami na osi, z tego powodu lepiej jest kupić klocki hamulcowe w zestawie.
- Nowe części można zamontować samodzielnie. Uszkodzone elementy należy zdemontować dopiero wtedy, gdy całkowicie ulegną one schłodzeniu. Użyj podnośnika do pojazdu i pamiętaj, że wszystkie koła powinny znajdować się na tym samym poziomie. Należy je zdjąć przed rozpoczęciem pracy.
- Zapoznaj się z instrukcją obsługi pojazdu i używaj wyłącznie określonych w niej narzędzi. Z reguły odkręcenie śrub zacisków klocków wymaga użycia klucza. W celu zwiększenia odległości między wadliwymi elementami a tarczami hamulcowymi można skorzystać z płaskiego wkrętaka. Przed montażem zacisku na nowych częściach możliwe, że będziesz musiał przekręcić jego tłok za pomocą szczypiec. Po zakończeniu montażu układ należy odpowietrzyć.
- Obce dźwięki po montażu nowych części są często dowodem uszkodzenia innych elementów, na przykład tarcz hamulcowych. W takim przypadku należy natychmiast sprawdzić cały podzespół oraz wymienić wadliwe elementy. Na samym początku sprawdź stan prowadnic zacisku i przewodów.
- W celu uniknięcia przedwczesnego zużycia części spróbuj zmniejszyć obciążenie klocków hamulcowych. W szczególności nie zaleca się hamowania awaryjnego bez występowania wyjątkowej ku temu potrzeby.