Układ kierowniczy - składa się z mechanizmu kierowniczego, pompy wspomagania i innych elementów
Układ kierowniczy umożliwia zmianę kierunku jazdy samochodu lub innego rodzaju pojazdu - w tym celu niezbędne są różne elementy układu kierowniczego. Przekładnia kierownicza, drążki kierownicze, układ serwo do wspomagania kierownicy i inne elementy sprawiają, że samochód nie tylko porusza się w pożądanym kierunku, ale i także zapewniają maksymalne bezpieczeństwo i komfort. W dzisiejszych czasach praktycznie wszystkie pojazdy wyposażone są w wspomaganie kierownicy. Ich układ serwo jest często skonstruowany jako pompa hydrauliczna. Jeśli pompa hydrauliczna ulegnie awarii, układ kierowniczy będzie pracował w trybie awaryjnym, jak konwencjonalny układ mechaniczny.
Układ kierowniczy i mechanizm kierowniczy - nowoczesna konstrukcja
Nowoczesny pojazd powinien zapewniać szybkie i precyzyjne kierowanie, poruszanie się samochodu po linii prostej, a także powinien być w stanie w jak najmniejszym stopniu przenosić wyboje terenu na kierowcę. W dodatku głównym problemem jest aspekt bezpieczeństwa - na przykład zachowanie kolumny kierownicy w razie zderzenia tylnego, jak i również koszty produkcji. W wyniku tego dzisiejsi producenci samochodów polegają zazwyczaj na konstrukcji układu kierowniczego ze zwrotnicami. Jest on montowany na przedniej osi wraz z niezależnym zawieszeniem.
Mechanizm kierowniczy jest skonstruowany jako układ kierowniczy z mechanizmem zębatkowym i pozbawiony jest dźwigni kolumny kierownicy. W zawieszeniu niezależnym obie strony wyposażone są w drążki kierownicze i końcówki drążków kierowniczych. Drugie z nich zapewniają połączenie między elementami mechanizmu zwrotniczego, które są z kolei są sterowane przez koło kierownicy i przekładnię kierowniczą.
Podczas gdy takie elementy, jak kolumna kierownicy nie ulegają zazwyczaj znacznemu zużyciu, niektóre elementy, jak na przykład końcówki drążków kierowniczych, z biegiem czasu ulegają zniszczeniu. Ponadto z biegiem lat zużyciu ulegają również osłony przeciwpyłowe przekładni kierowniczej. W zależności od konstrukcji, długość drążka kierowniczego jest regulowana zgodnie z wymiarami wahaczy zawieszenia w celu zwiększenia stabilności dynamicznej samochodu podczas kompresji zawieszenia. Niektóre modele pojazdów posiadają także tzw. amortyzator drgań układu kierowniczego, który zapobiega niepożądanym i niebezpiecznym drganiom mechanizmu kierowniczego i kołysaniu się kierownicy. Przełożenie przekładni kierowniczej (stosunek pomiędzy skrętem kierownicy a skrętem koła) wynosi między 14:1 a 20:1; w ciężarówkach jest on znacznie większy.
Sklep z częściami samochodowymi Rexbo to Twój internetowy dostawca wszystkich elementów związanych z układem kierowniczym - od kompletnych przekładni kierowniczych po końcówki drążków kierowniczych i płyn do hydraulicznej pompy wspomagania kierownicy.