Łożyska są wykorzystywane do wspierania pracy wałów, osi oraz innych części, umożliwiając ich ruch liniowy lub obrotowy. Łożyska przechwytują i przenoszą obciążenie z ruchomych elementów na inne części. Używane są w silniku, alternatorze, rozruszniku, sprzęgle, wentylatorach, pompach, piastach kół itp.
Ważne informacje na temat łożysk
- Żywotność tych części zależy w dużej mierze od warunków roboczych. Elementy mocno obciążonych podzespołów, jak na przykład piasty koła, alternatora czy sprzęgła wymienia się najczęściej. Na przykład łożysko piasty koła zazwyczaj ulega awarii po przejechaniu od 100 000 do 150 000 kilometrów. Żywotność łożyska wyciskowego sprzęgła jest w przybliżeniu taka sama.
- Do wymiany łożysk powszechnie wykorzystuje się specjalne ściągacze i prasy. Ponadto dostęp do tych części może być utrudniony przez obecność innych elementów. Dlatego najlepszym sposobem na wymianę łożysk jest wizyta w warsztacie samochodowym. Po zakończeniu prac serwisowych podzespoły będą najprawdopodobniej wymagały regulacji, do czego niezbędne są odpowiednie doświadczenie i wiedza. Na przykład po demontażu alternatora należy wyregulować napięcie napędu pasowego, a po ukończeniu serwisu lub naprawy piasty koła konieczne jest ustawienie zbieżności kół.
- Montaż nowego łożyska często idzie w parze z montażem innych części. Wymiana łożyska wyciskowego sprzęgła wraz z osłoną sprzęgła lub tarczą sprzęgła jest bardziej opłacalna. Podczas serwisowania alternatora należy wymienić także pas napędowy. Pamiętaj, że kupowanie łożysk w zestawie jest zawsze korzystne cenowo. Zestawy są zazwyczaj niedrogie i zawierają nie tylko wszystkie części niezbędne do montażu, ale i także środki smarne. Zakup zestawów w naszym sklepie internetowym pozwoli Ci zaoszczędzić pieniądze na dostawie.
- Styl jazdy znacząco wpływa na stan wielu elementów. Na przykład jazda z dużą prędkością po drogach o kiepskiej nawierzchni skraca żywotność piasty koła. Nawyk wciskania pedału sprzęgła z jednocześnie wrzuconym biegiem może skutkować przedwczesną awarią elementów tego układu. Należy pamiętać, że niektóre części mogą potrzebować regularnego smarowania. Ważne jest także sprawdzenie stanu ochronnych osłon przeciwpyłowych, a także ich wymiana w odpowiednim czasie: wnikanie wody i brudu do wnętrza podzespołu, jak i również wyciek oleju może ostatecznie spowodować jego zniszczenie.