Paski wielorowkowe są wykorzystywane do przenoszenia momentu obrotowego z silnika na elementy towarzyszące – alternator, pompę wody, wentylator oraz inne jednostki. Ich szacowana żywotność wynosi średnio 60 000 – 80 000 kilometrów przebiegu.
Co powinieneś wiedzieć o wymianie pasków wielorowkowych
- Pierwszym symptomem zużywania się części są odgłosy gwizdania, zgrzytania i piszczenia dobiegające spod maski samochodu. Możesz także zauważyć zmniejszenie wydajności poszczególnych układów. Na przykład jeżeli pasek, który przenosi moment obrotowy do alternatora ulegnie zerwaniu, akumulator może przestać się ładować. Awaria elementu, który zapewnia działanie pompy wspomagania kierownicy może zostać wykryta poprzez zwiększony wysiłek wymagany do obrotu kierownicy. Nieprawidłowe działanie napędu wentylatora układu chłodzenia może spowodować przegrzewanie się silnika. Przeglądając powierzchnię części, można zauważyć pęknięcia, nacięcia, przetarcia, lśniące obszary lub rozwarstwienia, a także ślady oleju.
- Wymiana pasków wielorowkowych powinna być przeprowadzana przez profesjonalistów. Czasami dostęp do części można uzyskać wyłącznie poprzez zdjęcie elementów mu towarzyszących. Poza tym ważne jest zapewnienie wyrównania kół pasowych oraz prawidłowe napięcia paska, co czasami może być problematyczne bez użycia specjalnego sprzętu. Procedura wymiany zależy od konstrukcji układu napędowego, rodzaju użytych napinaczy oraz ich liczby. Wyszczególniony algorytm jest określony przez producenta pojazdu w jego instrukcji obsługi.
- Czy planujesz kupić paski wielorowkowe? Zamów także napinacze i koła pasowe, gdyż zaleca się wymianę wszystkich elementów napędu pasowego w pełnym zestawie. W naszym sklepie internetowym znajdziesz szeroki asortyment wysokiej jakości części samochodowych dostępnych w przystępnej cenie.
- W celu uniknięcia przedwczesnego zużywania się części sprawdź je co jakiś czas i wyreguluj ich napięcie. Jeśli nie jest ono wystarczające, element będzie się ślizgał i szybko się zetrze. Zbyt duże napięcie może spowodować zerwanie tej części samochodowej. Utrzymuj komorę silnika w czystości: błoto ma ścierny efekt na powierzchnie styku. Natychmiast usuwaj wszelkie nieszczelności, gdyż olej, płyn chłodzący i paliwo niszczą materiał, z którego wykonany jest pasek. W komorze silnika można zamontować specjalną osłonę, które uchroni napęd pasowy przed działaniem brudu, wilgoci oraz środków chemicznych.